Czuję, że nie pasuję do mojej klasy i do innych ludzi…
Najczęściej każda moja znajomość kończy się kłótnią!
Wersja audio
Mam wrażenie, że nie pasuję do mojej klasy i łatwo wchodzę w nieporozumienia z innymi. Słucham niepopularnej muzyki, nie mam z kim rozmawiać o swoich zainteresowaniach. Czuję, że muszę mówić i robić to co inni, zmieniać się dla grupy, żeby czuć się akceptowanym. Nie jestem w stanie się zmusić! Nie mogę powiedzieć innym, o czym myślę, bo na pewno by mnie ocenili i skrytykowali. Wkurza mnie to. Jestem jakiś inny od reszty, dziwny, ale nie wiem, dlaczego tak jest…
Jeśli czujesz, że nie pasujesz do swojej klasy i często masz problemy w relacjach z innymi, to ważne, abyś wiedział, że nie jesteś sam. To naturalne doświadczenie, z którym mierzy się wiele osób w trakcie swojego życia.
Zdarzają się też takie sytuacje, że ktoś rozpocznie rozmowę z Tobą, a Ty nie wiesz, co powiedzieć? Obserwujesz znad telefonu grupę i wydaje Ci się, że śmieją się z Ciebie? Im dłużej to trwa, tym trudniej przełamać ten stan rzeczy? Nie pociesza Cię fakt, że wiele osób doświadcza podobnych uczuć w różnych momentach życia? Nie pomaga też świadomość, że wiele osób z Twojego otoczenia skutecznie maskuje swoją nieśmiałość?
Czujesz się niezrozumiany, samotny, odizolowany od innych. Wstydzisz się, to pogłębia Twoją izolację. Wydaje Ci się, że nikt Cię nie zrozumie….
Pomogę Ci…. Przypatrzmy się temu jeszcze raz.
Nie wszyscy ludzie są świadomi, że każdy z nas ma swoją własną perspektywę, że żadna z nich nie jest gorsza ani lepsza. To, co nie gra z ich tokiem myślenia uznają za dziwne i wycofują się z relacji. Dzięki temu pozostają w swojej strefie komfortu. To jednak nie znaczy, że Cię nie szanują. To znaczy jedynie, że nie podzielają Twoich zainteresowań.
Na to często nakładają się zachowania typowe dla grupy. Zauważ, że grupa integruje się wokół czegoś lub kogoś albo przeciwko komuś lub czemuś. Czujesz, że to Ty jesteś ich punktem odniesienia albo nawet celem?
Spójrz na przykłady:
Michał od pierwszej klasy dobrze się uczył. Szybko nauczył się czytać. Wykonywał zadania w ćwiczeniach samodzielnie. Był zawsze do przodu z materiałem oraz aktywny podczas lekcji. Nauczyciele go chwalili, co wzbudzało zazdrość wśród dzieci z klasy. Bardzo szybko grupa nazwała go kujonem, zdystansowała się do niego i przestała się z nim zadawać.
Innym przykładem będzie historia Kasi, która interesowała się wieloma rzeczami, głównie spoza tematów szkolnych. Odzywała się często i nie na temat, a podczas przerw szukała osób, którym mogłaby opowiadać o swoich pasjach. Jej koleżanki i koledzy często uciekali, żeby nie wysłuchiwać jej monologów. Z czasem zaczęli umawiać się, jak jej unikać, by pozostać poza jej zasięgiem.
Podobnie może się czuć bohater innej historii….
Antek od początku nauki w szkole był bardzo ruchliwy, pobudzony i ciężko mu było siedzieć w ławce podczas zajęć. Przeszkadzał innym i wymuszał często uwagę nauczyciela, co rozpraszało resztę klasy i zakłócało spokój na lekcji. Wymyślał wiele pretekstów do chodzenia po klasie – ostrzył ołówki, zabierał innym ich rzeczy ze stolików, zaczepiał, komentował, myślał na głos. Klasa bardzo szybko przestała akceptować jego zachowania, narastała frustracja i rósł dystans między Antkiem a jego znajomymi. Antek pracował nad tym, żeby to zmienić, udało mu się z czasem zrobić postępy. Starał się dostosowywać zachowanie do tego, co akceptowane w klasie. Jednak wyizolowanie i tak pozostało, a proces odzyskania zaufania i akceptacji wśród kolegów i koleżanek był długi i wymagał wsparcia psychologicznego.
Czy Twoja historia jest podobna do sytuacji Michała, Kasi lub Antka? A może jest zupełnie inna? Zastanów się nad tym i spróbuj opisać, jakie jest Twoje doświadczenie.
Wypróbuj następujące sposoby, by sobie pomóc!
Pomyśl, kim naprawdę jesteś… czego oczekujesz od swojego otoczenia? Co jest dla Ciebie ważne? Zrozumienie swojej osobowości, wartości, zainteresowań, pasji i celów może pomóc Ci bardziej świadomie wybierać relacje. Szukaj osób o podobnych zainteresowaniach lub wartościach. Nie wszystkich będziesz lubił i nie wszyscy muszą lubić Ciebie.
Ważne jest, abyś zaakceptował siebie takim, jakim jesteś. Nikt nie jest idealny, każdy ma swoje wady. Pracuj nad poczuciem własnej wartości i pewnością siebie, co pomoże Ci lepiej radzić sobie w relacjach z innymi. Spróbuj docenić w sobie to, co lubisz i podkreślać to, kiedy czujesz się przybity.
Koncentruj się nie tylko na mówieniu, dzieleniu się swoimi zainteresowaniami i przemyśleniami. Próbuj angażować się w rozmowy z innymi – zadawać pytania i aktywnie słuchać tego, co mają do powiedzenia.
Aktywne słuchanie to uczestniczenie w rozmowie z prawdziwym zaciekawieniem. To nie skupianie się na tym, co samemu chce się powiedzieć, ale koncentrowanie się na wypowiedzi rozmówcy. Dlatego dopytuj i słuchaj odpowiedzi. Stosuj parafrazy, czyli powtórz własnymi słowami to, co słyszysz. Pytaj, czy dobrze rozumiesz. Wykazuj zainteresowanie rozmówcą.
Komunikacja i umiejętność budowania relacji są kluczowe. Ćwicz słuchanie, wyrażanie swoich myśli i uczuć w sposób asertywny, a nie agresywny. Szanuj swój punkt widzenia, ale także perspektywę innych ludzi.
Jeśli czujesz, że nie masz wspólnych tematów do rozmów z osobami w swojej klasie, spróbuj znaleźć grupy lub kluby, które skupiają się na Twoich pasjach i zainteresowaniach. To może pomóc Ci poznać osoby, które mają podobne zainteresowania, z którymi Cię coś łączy, a to dobra podstawa na początek znajomości. Rozwijaj swoje życie pozaszkolne.
Nie zawsze musisz zgadzać się z innymi, ale warto być otwartym na różnorodność poglądów i różne wartości. Możesz wiele nauczyć się od osób o odmiennych doświadczeniach życiowych.
Jeśli masz trudności z rówieśnikami, zastanów się, czy nie warto porozmawiać z kimś dorosłym, np. rodzicami, nauczycielem lub psychologiem. Oni mogą pomóc Ci zrozumieć, co się dzieje i jak radzić sobie z trudnościami, mogą pokierować oraz rozwiać Twoje wątpliwości w temacie relacji z rówieśnikami.
Pamiętaj! Proces budowania zdrowych relacji może być trudny i czasochłonny. Nie zawsze wszystko będzie działać od razu, ważne jest, abyś wraz z upływem czasu nie tracił wiary w siebie i kontynuował pracę nad sobą. Relacje społeczne to skomplikowany obszar – a nie każdy ma łatwość w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi. Jeśli masz trudności z czytaniem sygnałów społecznych, czy zrozumieniem, co jest akceptowalne w danej grupie, to może to prowadzić do konfliktów, nieporozumień, a także wpływać na Twoją samoocenę.
Rozumienie przyczyn swojego zachowania i praca nad sobą jest długotrwałym procesem! Możesz rozważyć także rozmowę z psychologiem lub psychoterapeutą, specjalista pomoże Ci zidentyfikować, z czego wynikają Twoje problemy i wspólnie pracować nad rozwiązaniami. Czasem łatwiej porozmawiać z kimś, kto spojrzy na sytuację z boku. Ważne jest, abyś wiedział, że zawsze istnieje sposób na poradzenie sobie z kłopotami i istnieją rozwiązania, czasami po prostu ciężko je znaleźć.